Segons dades del cadastre, a Girona més dels 50% dels municipis tenen uns valors cadastrals fixats anteriorment a l’any 2000; això suposa que estan per sota dels valors que haurien de ser, doncs el valor cadastral hauria de ser equivalent al 50% del valor de mercat.
La Llei estableix que els Ajuntaments han de revisar
el valor cadastral cada 10 anys però els hi és econòmicament molt costós.
Quan hagin transcorregut com a mínim 5
anys des de l’entrada en vigor dels valors cadastrals derivats de l’anterior
procediment de valoració col·lectiva o quan es posen de manifest diferències
substancials entre els valors de mercat i els que van servir de base per a la
determinació dels valors cadastrals vigents, la Llei del cadastre estableix que
els Ajuntaments poden sol·licitar l’actualització dels valors cadastrals per
mitjà de l’aplicació de coeficients corresponents.
Els valors cadastrals es fan servir com
a referència per calcular l'impost sobre béns immobles, (IBI) l’impost sobre
transmissions patrimonials, (ITP), els actes jurídics documentats, (AJD), el
gravàmen sobre transmissions, dita “plusvàlua” o els preus mínims per
escripturar un habitatge, per la qual cosa aquestes complementàries estan
perjudicant moltes famílies.
L’Agència tributària de Catalunya dóna
una instrucció per a la comprovació dels valors dels béns immobles en els
impostos sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats i sobre
successions i donacions amb uns coeficients que es revisen anualment i que s’utilitzen com a multiplicador del
valor cadastral. Les comprovacions no només es fan en habitatges sinó també en
transaccions realitzades amb pàrquings.
Els municipis que no van sol·licitar la
revisió abans del 15/11/2013, estan sotmesos a una pròrroga que fixa un augment
del 10% dels tipus per al càlcul de l’IBI.
L’altre 50% dels Ajuntaments que van fer
la revisió durant el boom immobiliari, i, per tant, amb un valor del sòl i de
l'habitatge inflat, tenen uns valors molt superiors al valor de mercat d’avui
perquè aquest ha experimentat una forta baixada. Per tant els compradors en aquests
municipis són els susceptibles de rebre una “complementària”. Aquestes
revisions actuals corresponen a uns preus d’una situació de mercat molt
diferent a l’actual i d’aquí ve que sorprenguin tant.
En els municipis de Castelló d’Empúries
(2,55), Figueres (1,80), Olot (1) i Palafrugell (2,45) els valors cadastrals
s’han actualitzat a la baixa per l’aplicació dels coeficients que es determinen
en l’article 32.2 del text refós de la Llei del Cadastre Immobiliari i en la
Llei de Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any 2014. Banyoles (2,15)
Blanes (2,75), Girona (2,10), Lloret de Mar, (2,05) Palamós (1,25), Roses (1,55),
Salt (2,00), Sant Feliu de Guíxols (2,75) i Santa Coloma de Farners (1,50)
mantenen els mateixos coeficients que l’any 2013.
Amb la revisió a la baixa els
propietaris pagarien unes quantitats sensiblement inferiors a les actuals. La
rebaixa del cadastre també repercutiria a la baixa en altres impostos, com les
transmissions patrimonials i herències.
Tot plegat reflecteix la situació dels anys de plena bombolla
immobiliària i atès que ara els béns immobles tenen un preus de mercat
sensiblement inferiors, el Col·legi aconsella presentar les corresponents
al·legacions.
A Catalunya d’ençà de
l’1 d’agost de 2013 hi va haver un increment en l’impost aplicable a
la transmissió
d’immobles de segona mà del 8% al 10%.
L’ increment no va afectar a:
1. La transmissió d’habitatges de protecció
pública que seguirà tributant al tipus del 7%.
2. La transmissió d’habitatges a favor de
famílies nombroses, que seguirà tributant al tipus del 5%.
3. Transmissió d’habitatges a favor de joves, que
seguiran tributant al tipus del 5%
4. Transmissió d’habitatges a favor de persones
amb disminució física, psíquica o sensorial, que seguirà tributant al tipus del
5%.
5. Primera transmissió
d’immobles, que està subjecte a IVA i no a l’Impost de Transmissions Patrimonials.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada